Az ICM Research felmérése szerint az Egyesült Királyságban a lakosság 78%-a ismeri a kontaktus nélküli kártyákat, 28%-uknak van is ilyen kártyája és 12%-uk már használta is. Persze a fővárosban jobb ez az arány, de ne csodálkozzunk, mert a londoni tömegközlekedésben mindennap használják. Térhódításba kezdett az NFC, ami a kontaktus nélküli használat technológiája. Ma már az azonosításban is elterjedt – gondoljunk csak a vállalati belépőkártyára, vagy az útlevélre, néhány országban a személyire; de a fizetésnél a PayPass bankkártyára vagy a már említett londoni tömegközlekedési kártyára, az Oysterre.
A siker kulcsa az egyszerű használatban van és persze abban, hogy biztonságos a plasztikban elhelyezett chip használata. Ez utóbbi persze inverz, az alapja inkább az, hogy nem hallani olyan rosszindulatú támadásról, amely alapvetően megváltoztatná a felhasználók érzését az NFC-s kártyákkal szemben. Talán ez a legfontosabb: a felhasználók bíznak a termékben és egyszerűen tudják használni – csak a terminálhoz érintik. Ez a kulcs. Sokat hallani arról, hogy már hazánkban is elindul majd az NFC alapú mobilfizetés, vagyis csak hozzá érintjük majd az NFC-képes telefont a terminálhoz és a mobiltárcába letöltött bankkártya segítségével kifizetésre kerül az áru. Hogy ez milyen egyszerű lesz? Hányféle megoldás fog elterjedni? Hogyan választom ki a kártyám a telefon képernyőjén és milyen gyorsan kommunikál majd a telefon az olvasóval? Ezek lesznek azok a kérdések, amelyek eldöntik majd a mobilfizetés sikerét. Mindezek technológiai kérdések, de a válaszok nem azok. Ezek már a user experience (UX), vagyis a felhasználói élmény téma- (tudomány) körébe tartoznak.
Ha a felhasználói élmény, vagyis a felhasználó szempontjából közelítjük meg egy termék használatát, akkor egész más eredményre juthatunk. A neves publicista Seth Godin blogjában épp az ügyfélszolgálatról ír. Szerinte az ügyfélszolgálaton ülőknek egyetlen feladatuk lehet: hogy megváltoztassák az ügyfelek érzéseit. Nem a tényeket, amik az ügyfelekkel történtek, hanem az érzéseit, azt, hogy az ügyfél épp mérges, csalódott vagy dühös. Az ügyfélszolgálat sikeres működésének egyetlen mércéje az lehet, hogy a beszélgetés végeztével az ügyfél ajánlaná-e a céget a saját barátainak. De ez az ügyfélszolgálat a mobilon is más. Minap egy mobilról szóló konferencián mutatta be elképzelését a mobilos ügyfélszolgálatról az egyik neves online ügynökség és egy vezető telekom cég. Merőben más alapokon kezdték el a fejlesztést, amely sikere így nem lehet kétséges.
A felhasználói élmény minden vállalkozás számára fontos lesz a jövőben; gyártson, termeljen bármilyen terméket – akár tudatosan készül erre a vállalkozás vezetője, akár nem. Ha igen, sikeres maradhat, ha nem, elbukik. Mert az okostelefonok egyre terjedő használatával a felhasználóknak már megváltoztak az igényeik, legyen szó az élet bármely területén található termékekről vagy szolgáltatásokról.