Hosszú hónapok találgatásai után a Google hivatalosan is elindítottamobilpénztárcáját, a Google Wallet-et. Valószínűleg az NFC technológiafelfutásával szemben szkeptikus szemlélők is egyre kevésbé hitetlenek amobilfizetési megoldások elterjedésével kapcsolatban azok után, hogy a GoogleWallet (GW) mögé a keresőóriás mellett olyan világcégek álltak, mint a CitiBank, a MasterCard, a First Data és a Vivotech – hogy csak a legnagyobbakatemlítsük. Mivel az NFC-alapú mobilfizetés és a TSM ökoszisztéma szempontjábólmérföldkőnek számít a GW a Smart Insight összefoglalójának segítségével kétrészletben bemutatjuk a most bevezetett mobilpénztárcát.
A GW gyakorlatilag egy okostelefon alkalmazás, amely lehetővé teszi,hogy a telefonnal érintés nélkül fizessünk, valamint, hogy időt és pénztspóroljunk meg. Ez utóbbi abból fakad, hogy a technológia és a kapcsolódóapplikáció révén a kereskedők személyre szabott és jól célzott ajánlatokkal,promóciókkal és hűségakciókkal tudják kiszolgálni ügyfeleiket. A megfelelőtargetálás révén a szolgáltatók a gyorsabb és kényelmesebb vásárlás élményétbiztosítva jelentősen megerősíthetik a vevőikkel való kapcsolatot.
A GW idén nyártól tesztüzemben működik. A pilot-ot elindító cégek továbbibankok, fizetési hálózatok, mobilszolgáltatók, készülékgyártók, POSszolgáltatók és kereskedők számára is lehetővé tették, hogy csatlakozzanak aprojekthez. Mindez jól illusztrálja a Google elképzelésének lényegét: a GW egyolyan, nyitott mobilpénztárca kíván lenni, amelyben minden olyan kártya, kuponés voucher beilleszthető, amely jelenleg a bőrpénztárcák zsebeiben fekszik.
Annak ellenére, hogy az e-kereskedelem egyelőre csak a teljes eladások8%-át teszi ki, Stephanie Tilenius elektronikus kereskedelmi és fizetési megoldásokatfejlesztő divízió alelnöke nagyon bízik a megoldás sikerében. Megítéléseszerint 2011 a „molo”, azaz „mobile local commerce” éve lesz, mivel akereskedelem fennmaradó 92%-a továbbra is a „fizikai világban” zajlik. Mindezaz okostelefonok terjedésével, a geolokáció térnyerésével és az NFCtechnológiával a kereskedelem egy új korszakát hozhatja el.
A GW pillanatnyilag kétfajta fizetési módot tesz lehetővé: a pénztárcaegyfelől lehet PayPass-nak megfelelő Citi bankos MasterCard kártya, vagy lehetvirtuális Google prepaid kártya. Azok, akik már rendelkeznek Citi-s PayPasskártyával, mindössze OTA (over-the-air) technológia a plasztikot egyszerűenhozzá kell adniuk a GW-hez. Ennek a folyamatnak a biztonságát a First Data TSMszolgáltatása garantálja. A PayPass révén a GW felhasználók az USA-ban 124.000,míg a világon 311.000 helyen fizethetnek telefonjukkal. A másik esetben egybármilyen fizetési kártya segítségével a felhasználó feltöltheti Google Prepaid„kártyáját”, amivel ettől kezdve gond nélkül fizethet.
A MasterCard, a Citi és a First Data mellett a Google POS rendszereketgyártó cégekkel és a vezető kereskedelmi márkákkal is együttműködik annakérdekében, hogy egy egészen újszerű vásárlási élményt valósítson meg, aSingleTap-et. Ennek lényeg, hogy a vásárló egyetlen érintéssel fizethet ahitelkártyájával vagy ajándékkártyájával, felhasználhatja a meglévőkedvezményeit és egyben gyűjtheti hűségpontjait. Ezen új POS-ek gyártásaérdekében a keresőóriás olyan vállaltokkal dolgozik együtt, mint a VeriFone, a Hypercom,az Ingenico és a ViVOtech.
A GW egy alkalmazás specifikus PIN kódot használ, és minden fizetésikártya tárolása és titkosítása az ún. biztonsági elemen történik. Ez abiztonsági elem teljesen el van különítve az androidos eszköz memóriájától, és –ahogy ez a most indult pilotban is látható – csak az arra engedéllyelrendelkező programok férhetnek hozzá. A teszt egyébként New York-ra és SanFrancisco-ra fókuszál, ahol a PayPass penetráció igen magas. A Colaautomatáktól a taxikon át az outletekig számos elfogadóhely működik már. Akereskedők bevonásában a First Data segíti a projektet, így ezres nagyságrendbencsatlakoznak a különböző szereplők a kontaktus nélküli fizetési rendszerhez.
Projektjük fontos része – ahogy ez a videóból is kitűnik –, hogy a Googleössze tudja kötni a hirdetések útján megszerzett engedményeket a GW-tel. Így,ha a Google keresőjében például éttermet keresünk, a találatokban megjelenőajánlatokat, kedvezményeket választva azokat automatikusan szinkronizálnitudjuk a mobilpénztárcánkkal, amely diszkontot egyetlen érintésselérvényesíteni is tudunk a fizetéskor. Ez egyben azt is mutatja, hogy amikor néhányhónapja arról elmélkedtünk, hogy a Google-nak miért éri megmobilpénztárcába fektetni, nem lőttünk nagyon mellé.
Folytatjuk…
Fényképek: www.google.com